Followers

Saturday, July 30, 2011

Puasa

Beberapa lagi hari nak masuk bulan puasa ni..gua syak mesti ramai tak ganti puasa lagi nie..kah kah kah..korang buatlah apa yang patut supaya terganti puasa tu..peduli apa gua,bukan gua punya hal..gua malas nak cerita pasal masa hadapan sekarang,gua tiba-tiba teringat pasal gua puasa dulu-dulu..adalah lebih kurang 10 tahun lepas.
pakcik nie dulu gua tak kenal pun sapa..sekarang nie nama dia err errr errrr..
okay,dulu masa gua kecik-kecik..gua mana puasa sangat..nak eja puasa pun tak reti sangat masa tu..untuk membuatkan gua puasa,mak bapak gua pun buat pertandingan puasa peringkat adik-beradik..peserta dia mestilah adik-beradik gua..adik-beradik mark zuckerberg tak boleh join sebab dia tak sunat..hadiah masa tu gua anggap dah lumayan dah..sehari seringgit..kalau darab dengan 30 hari,dah gua dapat RM30..bolehlah buat beli kereta control takpun layang-layang..bahan bacaan memang tak masuk dalam niat gua nak beli sebab bila gua rasa nak baca,gua suruh mak gua bacakan..gua dengar je..ini komunikasi dua hala namanya..berkesan.

nak dijadikan cerita,hari pertama puasa pun tiba..hari pertama,mestilah gua semangat..apa sahaja dugaan gua tepis..berjaya gua satu hari..tinggal lagi RM29 untuk gua sapu..adik gua yang kecik sekali puasa separuh hari je..kah kah kah..

bila dah raya,keputusan pertandingan dah keluar..keputusan muktamad kata mak bapak gua..abang gua dah besar masa tu,dia dapat RM30..kakak gua pun besar sikit dari gua,dapat RM30 jugak..adik gua yang bawah gua dapat lebih kurang RM25..adik gua yang kecik sekali dapat RM15..gua dapat RM10..amacam? kih kih kih

tapi gua tetap persoalkan keputusan,macam mana adik gua last sekali dapat RM15..mak gua cakap dia puasa separuh hari tiap-tiap hari..bila dikira menggunakan ilmu matematik,adik gua tu kira puasa 15 hari..gua terkesima,ilmu matematik gua tak mantap lagi masa tu..

*SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN!
 




5 comments:

cik sue ;) said...

kim slm mak. seyes gua kagum ngan matematik tuh.HAHA

cik sue ;) said...

kim slm mak. seyes gua kagum ngan matematik tuh.HAHA

cik sue ;) said...

kim slm mak. seyes gua kagum ngan matematik tuh.HAHA

cik sue ;) said...

kim slm mak. seyes gua kagum ngan matematik tuh.HAHA

ciKeju said...

hehe
thanks
:)