Followers

Wednesday, August 25, 2010

Tazkirah Ramadan #4

salam..kali nie aku nak cerita mengenai musim ramadan yang datangnya setahun sekali nie..baru-baru nie aku dengar ceramah..memang ustaz tu cakap boleh menusuk kalbu lahh ayat-ayat dye..jom aku kongsikan apa yang aku dapat..
okay..orang kita memang bersemangat bila ramadan datang..masjid confirm penuh untuk 5 hari pertama..macam solat raya lak..kalau tak caya try lahh tengok..sampaikan ada orang arab yang datang melancong cakap orang islam kat negara nie bagus..kalau solat terawih yang sunat pun masjid penuh..inikan solat fardu yang wajib lagi lahh penuhh..so korang rasa camana?adakah dye perli?itu masing-masing punye pendapat lah..yang aku nak tekankan..kita seolah-olah bermain dengan ibadat..bila suka buat,bila rasa malas tinggal..tapi inilah kenyataan..

memang perlu kita berkejar-kejar rebut amalan sunat tu..tapi kalau yang wajib pun banyak tinggal..rasanya tak perlu lagi bersungguh mencari yang sunat..contohnya,sekarang puasa bagi sesetengah orang hanya lahh paksaan..bila dah terpaksa dorang puasa tak akan ikhlas..tapi,bagi sesetengah golongan ini,kita boleh nampak mereka di masjid malam hari..menunaikan solat terawih..puasa itu wajib..solat terawih itu sunat..tapi???

*sama-samalah kita muhasabah diri..jika ada salah dan silap..sila betulkan :)

2 comments:

miss nana said...

tersenyum bila baca entri ni. baru-baru ni ada dgr tazkirah, ustaz tu tegur kata kenapa nak kejar2 berjemaah solat sunat tp bkn solat fardhu yg jauh lg byk pahala.lbh baik perbaikkan solat fardhu dan ditambah lg dgn solat sunat :D

rashid said...

Memang betul tu...yang fardhu bagi mantap, baru seimbang...yang sunat kalau ditekankan pun tak beri makna, dosa tetap dosa tinggalkan yang fardhu..