Followers

Saturday, June 19, 2010

Bahasa Orang Bisu

salam..korang pernah cakap dengan orang bisu??faham tak..haa..mesti kadang-kadang pelik apa yang dorang nak sampaikan..aku ada opah saudara yang bisu..aku pun panggil dye pahchu..tak silap aku,dye memang bisu sejak kecil..aku mula-mula jumpa dye dulu pun aku nak taknak je layan..sebab aku tak faham apa dye cakap..heee
pahchu ditengah-tengah tu
tapi sekarang boleh laa..aku faham gak lahh apa dye nak cakap..kalau agak-agak tak faham..aku angguk je..dye pun faham..haha..okay..yang lawaknya,beberapa tahun kebelakang aku ada balik kampung..then jumpa lah pahchu aku nie..ade pule sorang sepupu aku kat situ..budak kecil lagi..aku saje suruh dye panggil pahchu..budak tu beria menjerit panggil orang tu..latu dye cakap kat aku,"pahchu tu tak nak pandang pun.."aku tergelak tengok kerenah sepupu aku tu..
pahchu & ayah aku

orang kalau bisu mesti pekak sekali kan..kalau dari kecil lahh..&& dorang berkomunikasi melalui gerak tangan..macam-macam bentuk tangan ada..aku pun tak faham..kalau "peace" tu boleh lah aku faham..kuikui..pahchu aku nie kuat bergambar jugakk..sampai suruh aku print gambar dye..dye nak simpan..aku pun angguk je..haha..papehal pun,aku sayang dye!

*korang macam mana?
:)

8 comments:

SyuQ said...

org bisu ni, unik sket...

blum ada pengalaman berkomunikasi dgn org bisu lg

ciKeju said...

:)

Kyosingcat said...

Jage laa dier baek2 k sementare dier masih hidop, walaupon dier bisu dier juga manusia biasa yg perlukan kasih sayang dan perhatian :)

Bukan Kucing Biasa :)

FarHa said...

hehe satu kelebihn bg mereka yg pandai menggunakan bhs isyarat...

sy masih tak berpeluang tp dng org sengau pernah laa...tp memang pecah perut..die tok sedara sy...tp best...cume kena tahan r gelak sbb die ckp sengau...de malsah bghian lelangit..

bygkan mcm mane kite org tak tahn gelk..sengau+loghat ganu...adesss

LaNuNsepet said...

mesti bro..
jgn sisihkan... hu3..

kdg2 ni tuhan bg 1 peluang kat kite utk berbakti pada org macam ni..

ciKeju said...

ya..saya sayang dye
:)

Affan Ruslan said...

Orang bisu mmg unik lah.
Laju betul tgn diorg kalau berkomunikasi sikit2.
Dulu ada jugak belar a-z, ada dlm buku PJK. Kalau sja2 dgn kawan, mmg seronok lah amalkan. hehe

sue said...

kt kg sue ade sorang jejaka bisu..hihi.. bisu dan gatal..hahaha..