Followers

Saturday, May 29, 2010

Bahasa SMS

okay..zaman sekarang semua orang ada handphone kan..budak darjah satu pun pergi sekolah bawak handphone..siap handphone 3G lagi..kalah aku..sob..sob..berbalik kepada tajuk atas tu..kalau kita tengok orang main sms..bermacam-macam style penulisan ada..tak caya?jom tengok...
Gaya Budak-Budak
"assalamuailaikum.syahirah hari ini kerja sekolah apa?saya terlupa nak catat dekat kelas tadi.."
amek kau..sekali mesej sampai 3-4 muka surat..terbuntang mata nak baca..

Gaya Remaja
"babe,u tolonk text zaki,cakap i kena pegi kelas + petank nie.."
nie gaya jimat sebenarnya..tulis pun shortfom je..haha..siap rojak lagi..

Gaya Nombor
"hoi,tun99u i kt kedai mamak 6ti..b4 grak j9n lup3 tolon9 sidai spender"
kreatif kan orang..dengan nombor pun boleh tulis mesej..

Gaya Shortfom Gila Babeng
"omg!kcg i kne lgr mse i otw shpng..pt 4 hm..i br bli kcg 2 lst mnth..gth spe yg lgr 2"
nie memang shortfom habes..dah macam kod rahsia..nak baca pun amek masa berejam..

Gaya Kecik Besar
"wEh J0m gRaK KuAr baNdaR jAp LagI..b0sAn LaH d0k UmaH..aMeK AkU kAt RumAh.."
rasa nak lempang je orang yang text macam nie..apa kejadahnya lah..mesti tak reti beza huruf besar kena letak mana..

Gaya Kegedikan
"heyy!manaa adee i txtt orgg lenn..sumpaa sumpaa..takk tipuu punn..u jgnn pcayee ckpp orgg lenn.."
kalau boleh suma huruf last nak letak double..nape tak nak letak triple ker?10 ker?macam nie.."tipuuuuuuuuuuuuuuuu"haha

Gaya Malas
abu:weh ko nape tak dtg tadi?
ali:saje
abu:ko g mana?
ali:KL
abu:g mampos ar ko..
ali:ok

memang sempoi je dye punye reply..orang tanye panjang2..dye reply 2 patah je..sadiss betul..haha

*so gaya korang yang mana?atau tidak tersenarai?bagi lah jawapan di komen..haha

37 comments:

mcjust.lol said...

gaya sms saya adalah bershaja. ehee. =)

Hizami Rahim said...

yg 1st tu.
3-4 muka surat haha.
:)

**hudalulu** said...

pergh...survey baru nie..muahahaha

Adha said...

yg gaya malas tu cam aq je..hik3

miss alinto said...

better guna longform macam budak2 tu..lagi bagus..senang faham walaupn mengambil masa yng lama untuk menaip.

ciKeju said...

haha

aku pun kdg2 gaye malas..haha

encHIx laNDax said...

kadang2 aku gaya emaja,kadang2,gaya malas..hehehe


http://kehidupanlandaxdidunia.blogspot.com/

TTT said...

imy n ilu hehe

ciKeju said...

@ TTT : gaya apakah itu?haha

Syafiq Kadiran said...

aku nyer gaya, shortform n malas...name pon SMS...short mesej sevis...pendek2 cukop..hahaha

Kiddo. said...

gaya malas. kalau mood terlebih excited, kasi gedik sikit sama itu text. haha !

MiSz WaRdAh said...

gaya remaja.. :)

Alien Hijau said...

Cik Alien menggunakan semua gaya! hik3

ashrafi said...

kalau setakat sms mungkin masih ok lagi.. jangan terbawa ke perbualan dan penulisan sudahlah.. lagi lagi kalau bercakap dengan orang yang lebih tua..

wallahhu a'lam

ciKeju said...

hehe..
kdg2 bhye gak tlis2 shortfom nie..
nati tertulis dlm karangan..

NU.YA.RA said...

saye punye gaya malas....

nabilah said...

gaya:asalkan org paham.jgn short form sgt menyampah..
gaya 1st tu selalunya kalau nak sms parents selalu guna yang tu..diorang tak suka short form2 ni hehehe

** a i l y ** said...

Gaya Shortfom Gila Babeng
paling i tahk suka!!
kadang2 tak pahammmm.

sue said...

gy ikut mood...haha

asSauri said...

aku nyer gye sms disnangi org rmai..tp bese r kene carut sket..

Anonymous said...

hahaha....ak blas ikt m0od..hahaha

ciKeju said...

hehe
thx semua
:)

deela~ said...

aku penah guna yg no 3 smpai no 5... he3 =)

gelarezz said...

kcg = aku ingat kacang..hahaha

btw aku adlh kategori malas tuh..yg kdg2 buat org annoyed sbb ingat aku tak ikhlas sms dgn diorg..haha

aMMy said...

I don't know which one is mine tapi yg aku tahu mmg aku menyampah giler r kalau dpt yg gaya2 yg kau mention especially yg shortform gilababeng + lagi ngan gaya nombor = nombor gilababeng sbb aku jenis full form (tapi bukan gaya budak2 okayyy)

Nice entry anyway! :D

ciKeju said...

@gelarezz : kcg=kucing..hehe

@ammy : thx

hafiz said...

aku punyer gaya malas kot..heheheeh

'AQILAH said...

heee aku yg last...malas...orang tanye berjela jawab pendek je....:P

ayunda maajis said...

tang type shortform gile babeng tu mmg buat aku menyirappp jer..padahal ko tulis pendek ker penuh ke tetap seposen/sms. membazir betol

ciKeju said...

haha
jimat tenaga
:)

husnazainal said...

kalau aku gaya remaja kot.. tp kalau ngan org yg aku menyampah nak sms gaya malas la...
dalam erti kate sebenar " aku tanak msg ngan kau la.!"

I.Hazwani said...

tulis yg first skali tuh
kdg2 gaya malas *jari kebas sgt smpai mls nk tekan keypad*

ain said...

malas , tapi klo RAJIN , macam karangan lebeh 350p.p . haha

ain said...

malas , tapi klo RAJIN , macam karangan lebeh 350p.p . haha

salimah abd jamil :) said...

remaja kot . tp gedik pon ada juga . dah baca post baru tahu , baru perasan rupanya aku gedik time text msg -.-' lame gilaaa .

иιиα χ нαкυ said...

hai..er.. cikeju? xD
{cute!!hihi}

first time dtg blog ni..
and sangat suke post ni..
klakar oh.
smpi my sis siap bookmark lagi tu..

em. nak mintak izin, bole tak nak share? but then i'll re-link kat sini balik.. can i?

ciKeju said...

ouh..boleh jep..
^^