Followers

Thursday, April 29, 2010

Budak Melayu Bermata Biru


budak melayu mata biru?pelik tak sekarang..yang mata hijau pun ade..tapi dorang pakai lens..haha..tak sedar diri betul..budak nie punye mata original punye..terbaik dari ladang.. :)

AHMAD Mustafa bersama cucunya, Mohd. Aizat Aiman Mohd. Rizal yang dilahirkan aneh dengan matanya berwarna kebiruan walaupun tiada darah kacukan di Kampung Teluk Amboi, Pulau Sayak, Kota Kuala Muda, Kedah, kelmarin. - utusan/ OPAT RATTANACHOT




SUNGAI PETANI 23 April - Kampung Teluk Amboi, Pulau Sayak, Kota Kuala Muda dekat sini menjadi tumpuan penduduk sejak beberapa hari lalu gara-gara seorang kanak-kanak lelaki Melayu bermata biru.

Kanak-kanak tersebut, Mohd. Aizat Aiman Mohd. Rizal, berusia 1 tahun 4 bulan menjadi tumpuan ramai kerana warna matanya berbeza dengan kebanyakan masyarakat negara ini yang rata-rata hitam atau perang.
Datuk kepada Mohd. Aizat Aiman, Ahmad Mustafa, 62, memberitahu, kejadian pelik itu berlaku selepas beberapa bulan cucunya dilahirkan.
"Semasa dilahirkan, matanya berwarna hitam macam kebanyakan kita. Namun, selepas beberapa bulan ia berubah warna menjadi biru dan berkilauan.
"Kami sekeluarga hairan kerana tidak mempunyai darah kacukan orang barat ataupun Asia Barat," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini semalam.
Ahmad berkata, keluarganya pernah membawa Mohd. Aizat Aiman menjalani pemeriksaan di beberapa hospital di Sungai Petani dan Pulau Pinang.
Namun, katanya, doktor mengesahkan mata Mohd. Aizat Aiman itu tidak mengalami sebarang masalah dan boleh melihat seperti kanak-kanak biasa.
Ditanya tentang kejadian aneh sebelum Mohd. Aizat Aiman dilahirkan, Ahmad berkata, semasa mengandung, ibu kanak-kanak itu, Noraini Ahmad, 31, dikatakan gemar bermain dengan seekor kucing peliharaan mereka yang bermata biru.
"Noraini suka membersihkan mata kucing itu kerana tertarik dengan warnanya yang kebiruan. Orang tua-tua kata, mungkin kejadian mata biru Mohd. Aizat Aiman ada kaitan dengan kenan kucing," ujarnya.
Bekas nelayan itu berkata, Mohd. Aizat Aiman itu juga mungkin mewarisi ciri-ciri bapanya, Mohd. Rizal Mohamad, 34, yang mata kanannya sedikit kebiruan tetapi tidak ketara.
"Noraini dan Mohd. Rizal merupakan insan istimewa kerana mereka berdua bisu dan mempunyai masalah pendengaran. Mereka bekerja sebagai operator kilang di Seberang Perai dan hanya pulang ke kampung dua minggu sekali," katanya.
Tambahnya, dia bagaimanapun berasa bimbang dengan masa depan Mohd. Aizat Aiman yang mungkin mewarisi kecacatan ibu bapanya yang tidak boleh mendengar.
"Doktor memaklumkan bahawa cucu saya ini disyaki mengalami masalah pendengaran dan perlu menjalani pemeriksaan dua bulan sekali di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani," katanya.
Ahmad bagaimanapun berharap, cucunya itu dapat menjalani kehidupan seperti insan normal.
"Dia seorang yang aktif dan sering menarik perhatian ramai kerana ciri anehnya yang bermata biru. Kini, dia juga mula petah bersuara walaupun setakat ini tidak dapat pastikan sama ada dia boleh bercakap atau tidak dalam beberapa tahun lagi. Kami doakan agar dia mempunyai sifat sempurna seperti orang lain," katanya

sumber dari utusan malaysia online..

10 comments:

AyanaAsham said...

gills
mmg terbaik dr ldg.

jimat duit xyoh beli lense.hehe

Pipi Muncet said...

nampak pelik. hehe.
kalau saya yang warna hitam sekarang dah cantik. :p


tapi ni kuasa Tuhan kan.


Latest entry:
http://akugadisgila.blogspot.com/2010/04/kawan.html

ferienza hezra fara said...

indahnya kejadian Tuhan
tak siapa dapat meramal
hikmah yg akan mendatang nnt.

:)

Nisaeciz said...

nasib baik mak dia terkenan kat mata biru yang santekk tu kann? kalau terkenan dgn muka kucing camana? huahua. bayangkan, msti + comell kan?



nak tgk apa yg kamu sudi komennn = Maya! Kenapa nak Dani jugakk??

kak ina kl said...

akak pun nak jadi mata birulah...skrg senang kan..guna ajer contact warna warni..

ayunda maajis said...

mata i kadang2 kaler hitam. kadang2 kaler perang. kadang2 kaler grey..ahaha..nk kena g check doctor gk ker?

miba said...

wow.. i loike!

ciKeju said...

hehe..
sape nak tukar color mate g england optical..maybe ade less..hahhaaha
:)

windi said...

ini semua berkaitan genetik dan perwarisan. mesti ada nenek moyang dahulu kala yg warna mata camni. Wanita acheh ramai yang bermata begini di panggil gadis bermata biru.

ciKeju said...

o0o0..
baru tahu jugak..
thx
:)